GRUNDSKOLENS PROFIL
Faglighed og personlig udvikling
- Vi lægger vægt på fagligheden og på den enkeltes personlige udvikling.
- Vi tilstræber, at vores elever oplever glæden og tilfredsstillelsen ved at
fordybe sig i de enkelte fag. - Vi ønsker, at vores elever skal opnå færdigheder og kompetencer, som de
kan bruge på tværs af fagene. - Vores faglige fokus kommer blandt andet til udtryk i vores udbud af fag og
i vores timetal. - Ud fra en faglig og pædagogisk vurdering gives der lektier for på alle klassetrin.
- Vi forventer, at eleverne møder velforberedte til undervisningen.
- Vi lægger stor vægt på den forebyggende specialundervisning i de mindre
klasser. Specialundervisningen foregår hovedsageligt i klassen, men der er
også mulighed for at tage elever ud af undervisningen i kortere eller
længere perioder efter behov. - På 7. klassetrin er der i forlængelse af elevernes skema lagt en specialtime
pr. uge i henholdsvis dansk og matematik.
Arbejdsformer
- Vi lægger vægt på at give den enkelte elev mulighed for at udvikle sig
individuelt og i fællesskab med andre. Derfor veksler vi imellem forskellige
arbejdsformer: Individuelt, par- og gruppearbejde, klasseundervisning,
emne- og projektarbejde. - Vi udnytter de gode muligheder, vi har for at inddrage natur og kultur
i undervisningen.
Evaluering
- Vi evaluerer eleverne gennem hele skoleforløbet. Vi anvender forskellige
evalueringsværktøjer: læse- og matematiktests, karakterer i 7. – 10.kl./0.g,
skriftlige og mundtlige årsprøver i 8. klasse og terminsprøver i 9. og
10.kl./0.g. - Vi evaluerer regelmæssigt udvalgte områder af skolens virksomhed.
Forskellige evalueringsmodeller anvendes.
Lærerne
- Vi lægger vægt på at have veluddannede og engagerede lærere.
- Den enkelte lærer underviser primært i sine linjefag eller i fag, som han/hun
har videreuddannet sig indenfor. - Der er et tæt samarbejde omkring den enkelte klasse med klasselæreren
som koordinator. - Lærerne inspirerer hinanden blandt andet gennem faggruppemøder.
- Hvis en lærer er fraværende læses timen af en af skolens andre lærere eller
af en af vores faste vikarer.
Skole-hjem-samarbejdet
- Vi lægger vægt på skole-hjem-samarbejdet. Vi forventer, at hjemmet
bakker op om det arbejde, der foregår i skolen, og at forældrene aktivt
medvirker til at skabe gode rammer for læring således, at dagligdagen gøres
frugtbar for alle parter. - Forældrene kan forvente af skolen, at vi drager omsorg for vores elever, og
at vi kommunikerer alle væsentlige forhold til hjemmet. - Der afholdes forældremøder på alle klassetrin mindst én gang om året.
Herudover holdes der skole-hjem-samtaler to gange årligt.
Den enkelte og fællesskabet
- Vi lægger vægt på, at det er en god oplevelse at gå i skole. Det opnår vi
ved at omgås hinanden med respekt og tolerance, så eleverne udvikler
ansvarlighed i et trygt miljø. - Hvis mobning forekommer, griber vi hurtigt ind: mobning tolereres ikke.
- Vi har en sorgplan, så vi bedst muligt kan støtte elever i en
svære situationer.